x
Denns webbplats använder cookies. Mer info. Det är ok
Article Image
Ketos

Kenos är en mycket striktare variant utav LCHF, där den stora skillnaden är att intaget av protein är begränsat och kolhydraterna på en lägre nivå.


Det handlar om att hålla den dagliga kolhydratsmängden under 50 gram, helst under 20 gram. Skippa allt sött och all mjölmat, inte heller frukt är okej.

Det gäller också att hålla mängden protein ganska låg, energin ska komma från fettet. På det här sättet blir insulinnivåerna låga och kroppen börjar bränna det lagrade fettet. Då bildas en biprodukt som heter ketos vilken går att mäta i blodet. Det finns stickor att köpa på apotek för de som vill ha riktig koll. Många tappar ordentligt i vikt första tiden – till viss del på grund av att man kissar ut vätskeansamlingar.

De första dagarna kan vara jobbiga med trötthet och huvudvärk, andra veckan brukar många få en energikick. Två veckor kan vara lagom att börja med, känner man att man trivs och vill fortsätta är det bara att göra det.



Dietens Syfte:
Viktminskning.

Huvudkost:
Fettet från smör, fet grädde och naturligt fett Kort och gott, ät så lite kolhydrater som möjligt och lite protein.

Välj Bort:
Framförallt livsmedel med mycket kolhydrater. Bla Pasta, ris, potatis, socker, processer mat mm.

Fördelar:
Resultat syns både på vågen och i blodet.

Nackdelar:
Det är en strikt diet som kan kännas tuff, särskilt de första dagarna.

Passar:
Dig som vill ha snabbt resultat och tycker det är spännande att kunna mäta effekten i blodet.

Viktnedgång:
Upp till 2 kilo i veckan.


Källa: Hälsoliv

Scroll