x
Denns webbplats använder cookies. Mer info. Det är ok
Article Image
Periodisk Fasta

Periodisk fasta går ut på att man under perioder äter betydligt mindre än vanligt eller fastar helt och hållet under perioder.


Det började med 5:2, då man minskar kaloriintaget till under 500 under två dagar i veckan, och nu finns fler varianter som till exempel 16:8 då man fastar under 16 timmar till exempel från kl 20 på kvällen till lunch dagen därpå.
Studier har visat att periodisk fasta är nyttigt för kroppen eftersom det gynnar insulinnivåerna och nattfastan gör gott för reparationen av celler. Den här metoden kan vara en fortsättning på en detoxkur eller en lågkalorivariant.

– Det är vetenskapligt bevisat att man mår bra av att fasta, att kroppen reparerar sig under den tiden. Men en del mår bra av detta, medan andra blir svimfärdiga. Testa vad som funkar för just dig, säger Sofia Antonsson.



Dietens Syfte:
Viktminskning och är en del av en livsstil.

Huvudkost:
Ingen speciell kost, meningen är att man ska äta mindre eller vara utan mat under vissa perioder.

Fördelar:
Du behöver inte räkna kalorier eller tänka exakt på vad du äter eller inte äter när det gäller 16:8. När det gäller 5:2 behöver du bara ägna två dagar i veckan åt att räkna kalorier.

Nackdelar:
En del tycker det är väldigt jobbigt att fasta, andra mår jättebra. Kaloriräknandet under de 2 dagarna vid 5:2-dieten kan också kännas tuffa.

Passar:
Dig som inte vill begränsa kosten för resten av livet, men ändå hålla vikten. Se upp dock om du har diabetes, stressrelaterade sjukdomar, någon form av ätstörning, är gravid, ammande eller under 18 år.

Viktnedgång:
Upp till 1 kilo i veckan.


Källa: Hälsoliv

Scroll