x
Denns webbplats använder cookies. Mer info. Det är ok
Article Image
Raw Food

Raw food betraktas både som livsstil och som diet och går ut på att äta vegetabilier som grönsaker, frukt, bär, frön, nötter, alger och groddar.


Grundtanken är att du inte hettar upp råvarorna över 42 grader – det sägs nämligen att du därmed bevarar maximalt med näring och enzymer.
I början ska du bara äta 700 kalorier per dag, men eftersom raw food i sig är kalorisnålt kan du äta 4-5 gånger om dagen. Maten innehåller mycket fibrer och vitaminer vilket är bra för kropp och hälsa.
De första dagarna kan, liksom i flera av de andra dieterna, kännas tuffa men sedan brukar det lätta. Efter en vecka har många gått ned uppemot tre kilo och det går bra att fortsätta om man känner att man mår bra, annars kan du köra en rawfood-vecka några gånger om året.

- Att inte hetta upp maten kan ge mer näring, men vissa livsmedel kan också bli nyttigare av att värmas upp. Men är det här ett sätt att leva på som passar dig så är väl det utmärkt? Man kan vara vegan sex dagar i veckan och välja oxfilé den sjunde, det är det som är härligt - att vi idag kan göra lite som vi vill, säger dietisten Sofia Antonsson.



Dietens Syfte:
Viktminskning

Huvudkost:
Vegetabilier som grönsaker, frukt, bär, frön, nötter, alger och groddar.

Välj Bort:
Allt annat som inte ingår i huvudkosten.

Fördelar:
Mycket vitaminer och fibrer som är bra för magen.

Nackdelar:
Kan kännas knepigt att hålla sig till 42 grader i uppvärmning.

Passar:
Dig som gillar vegetabilier.

Viktnedgång:
Upp till 3 kilo i veckan.


Källa: Hälsoliv

Scroll