x
Denns webbplats använder cookies. Mer info. Det är ok
Article Image
Vitamin B12

Vad är Vitamin B12?



Vitamin B12, kobalamin, behövs bland annat för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av blodkroppar. Det är också nödvändigt för nervsystemets funktion.



Hur får vi i oss vitamin B12?



Vitamin B12 finns främst i animaliska livsmedel som fisk, kött, skaldjur, ägg, lever, mjölk och ost. Fermenterade produkter, alltså jästa eller mjölksyrade, kan också innehålla lite vitamin B12. Det finns även inaktiva former av vitamin B12 i kosten, särskilt i vegetabilier. De inaktiva formerna av vitaminet kan inte våra kroppar tillgodogöra sig. För veganer är det därför mycket viktigt med tillskott på vitamin B12 eller tillräckliga mängder av berikade livsmedel. Även för lakto-ovo-vegetarianer kan intaget bli för lågt, trots att vitamin B12 finns i både mjölkprodukter och ägg. Vissa drycker berikas med vitamin B12, exempelvis havre-, sojadryck och risdryck. Det är bra att ta för vana att välja berikade vegetabiliska drycker, eftersom de oftast är berikade med näringsämnen som drycken saknar helt eller har låg naturlig halt av. Ekologisk havre-, soja och risdryck berikas inte. Observera att risdryck inte ska ges till barn under sex år, eftersom den kan innehålla arsenik.



Hur mycket vitamin B12 behöver vi?



Behovet av vitamin B12 varierar med bland annat ålder och kön. Det rekommenderade dagliga intaget är:



Kön/Grupp/Ålder - Rekommenderat dagligt intag mikrogram



Spädbarn 6-11 månader: 0,5



Spädbarn 12-23 månader: 0,6



Barn 2-5 år: 0,8



Barn 6-9 år: 1,3



Barn 10-13 år: 2,0



Vuxna: 2,0



Gravida: 2,0



Ammande: 2,6



Brist på vitamin B12



Äldre kan få brist på vitamin B12 men inte för att de har för lågt intag utan för att förmågan att ta upp vitamin B12 minskar med åldern. Veganer, som varken äter kött, fisk, mjölk- eller äggprodukter, kan också få vitamin B12-brist. Allvarlig brist kan ge perniciös anemi, alltså blodbrist, och neurologiska symtom.



Kan vi få i oss för mycket vitamin B12?



Det finns inget som tyder på att ett högt intag av vitamin B12 är skadligt. Intag på upp till 100 mikrogram per dag från maten eller genom kosttillskott har inte kunnat kopplas till negativa effekter.

Scroll